Przedsiębiorcy w obliczu pandemii stanęli przed jednym z największych wyzwań w historii. Trudno przewidzieć, jaki wpływ na gospodarkę będzie miała obecna sytuacja. Jednak, jedno jest pewne, trzeba wziąć sprawy w swoje ręce i zrobić wszystko, by uratować firmę i ochronić miejsca pracy. Pojawia się, więc pytanie jak to zrobić? Nie znamy uniwersalnej recepty na sukces w czasach kryzysu, ale przygotowaliśmy kilka porady które pozwolą złagodzić jego efekty.
Przenieś się do online
W obliczu narodowej kwarantanny najskuteczniejszym i najszybszym rozwiązaniem będzie przeniesienie Twojej firmy do świata online. Darmowe dostawy pod same drzwi i zachowanie najsurowszych standardów bezpieczeństwa może być jedną ze skutecznych taktyk przetrwania kryzysu.
Nie popadaj w stagnację
Oczywiście nie każdą z branż da się przenieść do Internetu, nie znaczy to, jednak że w takim przypadku masz czekać na koniec epidemii z założonymi rękami. Można w tym czasie poświęcić się czynnościom, które dotychczas były odkładane na drugi plan oraz poświęcić się działaności charytatywnej. Wiele firm tapicerskich w obliczu walki z koronawirlsem zdecydowało się na przykład zawiesić czasowo produkcję mebli na rzecz szycia Mareczek. Takie działanie to mocny przekaz z zalewu CSR, który z pewnością wpłynie na lojalność klientów w przyszłości.
Buduj strategię
Zmiany wymuszają na nas konieczność przeformułowania dotychczasowych założeń i strategii, dlatego postaraj się nie działać emocjonalnie. Szukaj alternatywnych rozwiązań, wzbogać swoją biznesowa strategię o nowe elementy, które pozwolą Ci przetrwać trudny czas kryzysu, a jednocześnie będą inwestycją w rozwój Twojej firmy w przyszłości.
Działaj odważnie
W powiedzeniu, że do odważnych świat należy nie ma wiele przesady. Jeśli, więc od dłuższego czasu myślałeś o rozszerzeniu działalności, sięgnięciu po nowy asortyment lub zmianie branży, to może być właśnie ten moment. Nie bój się pytać i prosić o radę ludzi lub firmy, które pomogą Ci zaistnieć na nowym rynku lub rozszerzyć zakres dotychczasowej działalności.
Nie zapominaj o wizerunku
Kryzys wywołuje emocje, to zupełnie naturalne, jednak nie zapominaj o wizerunku Twojej firmy. Nadszarpnięte zaufanie klientów może być trudno odbudować w czasie wyciszenia epidemii. Dlatego nie przestawaj pracować nad komunikacją, dostosowując formę przekazów do aktualnej sytuacji.
Analizuj i wyciągaj wnioski
Szczególnie w czasach kryzysu wszelkie decyzje powinny być podejmowane w oparciu o dane i analizy. Polegaj na liczbach, które pozwolą Ci na bieżąco śledzić zmieniające się trendy i zachowania konsumenckie.
Prowadzenie interesów w Internecie okazało się dla niektórych jedynym wyjściem, żeby przetrwać ten ciężki czas. A ja myślę, że e-commerce zostanie już z nami na dłużej.