Cykl prezentujący prace dyplomowe studentów:

Nieprzespane noce, litry wypitej kawy, szereg badań, ciągłe poprawki, godziny spędzone w bibliotekach i przed ekranem komputera – napisanie pracy dyplomowej wymaga od studenta sporego poświęcenia. Niestety wiele z tych treści nigdy nie zostanie przeczytanych przez szersze grono odbiorców. Znikną gdzieś w szufladzie autora, zasilą zakurzone archiwum uczelni. Postanowiliśmy to zmienić. W niniejszym cyklu umożliwiamy absolwentom publikację swojej pracy. Wierzymy, że trud i wysiłek włożony w jej tworzenie, zostanie doceniony przez innych czytelników! Zapraszamy do zapoznania się z naszą pierwszą autorką!

Agnieszka Chylińska

Urodzona w Rybniku, absolwentka bielskiego plastyka. W 2015 roku obroniła tytuł Magistra Sztuki na Uniwersytecie Śląskim. Fascynuje się ilustracją, głównie kobiecą (o której opowiada w swojej pracy) i dziecięcą. Jej twórczość śledzić można klikając tutaj.

Od autorki:

„Obecność ilustracji w czasopismach kobiecych jest powszechnym zjawiskiem. Zazwyczaj ma związek z tekstem, ale nie rzadko występuje także jako odrębne, samodzielne dzieło stojące na równi z artykułem, felietonem czy komentarzem prasowym. Może być wykonana w różnych technikach – od malarskich, przez cyfrowe, po stricte graficzne. Praca jest badaniem obecności ilustracji graficznej w wybranych polskich czasopismach kobiecych: „Wysokie Obcasy”, „Wysokie Obcasy Extra”, „Twój Styl”, „Zwierciadło” oraz „Bluszcz”. Podjęty w niej jest także problem oddziaływania tekstu na obraz oraz jego funkcje. Ta kwestia rozważona jest w pierwszym rozdziale rozdziału obok definicji ilustracji i krótkiego przeglądu jej historii. Czasopismo to nie tylko projektowanie ilustracji, ale też całych rozkładówek, dlatego w pierwszym rozdziale znajdziemy także zwięzły opis projektowania czasopisma nie uwzględniający projektowania typograficznego. Na rynku polskim periodyków powstających dla kobiet jest bardzo wiele, dlatego rozdział drugi jest kluczowy w pracy, ponieważ argumentuje ich wybór oraz opisuje wybrane metody badawcze. W tym rozdziale znajdziemy także opisy poszczególnych pism, ich struktur oraz nazwiska ilustrujących, a także wyniki przeprowadzonych badań. Trzeci rozdział przedstawia subiektywny wybór ilustratorek, które tworzą dla pism i najbardziej przyciągnęły uwagę autorki. Celem pracy było zbadanie, która płeć artystów, tworzących ilustracje, dominuje w czasopismach kobiecych i zwróceniem uwagi czy w ogóle ona istnieje oraz czy chętnie sięgają po nią wybrane periodyki. Przeszkodą w pisaniu była niedostępność wszystkich numerów każdego rocznika czasopism oraz brak odpowiedniej podpory bibliograficznej na temat ilustracji prasowej (jak o ilustracji książkowej znajdziemy bardzo dużo materiałów, tak o prasowej niewiele, a jak już – dotyczy dokumentacji fotograficznej).”

 

Zapraszamy do zapoznania się z całością pracy:

„Przegląd ilustratorek w czasopismach kobiecych („Bluszcz, „Wysokie obcasy”, „Wysokie obcasy Extra”, „Twój Styl”, „Zwierciadło”) ostatniej dekady.”

 

Niniejszy dokument jest chroniony prawami autorskimi. Kopiowanie, edycja i rozpowszechnianie treści bądź jej fragmentów bez zgody autora jest zabronione.