Twoja ostatnia kampania nie przyniosła oczekiwanych rezultatów? Być może jej treść nie wystarczająco przyciągała uwagę ze względu na błędny dobór kolorów?

Każdy kolor wywołuje w nas różne odczucia. Często symbolika barw jest uwarunkowana kulturowo, w zależności od zakątka świata, przypisujemy bowiem barwom różne znaczenia. Istnieją jednak wrażenia kolorystyczne, które bez względu na czas i miejsce, wzbudzają w nas te same odczucia wywołane bodźcami zmysłowymi.

Przykład. W którym pokoju będzie Ci cieplej? W czerwonym, czy w niebieskim? Choć temperatura pomieszczeń będzie taka sama, Twój umysł skojarzy naturalnie czerwień z barwami żarzącego się ognia. Niebieski natomiast, zidentyfikujesz jako odcień lodu. Nie bez powodu dzielimy przecież barwy na ciepłe i zimne 😉 Jak zatem wykorzystać tę wiedzę w marketingu?

Zastosowanie koloru w sprzedaży

 

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego każda promocja oznaczona jest agresywnym czerwonym, bądź żółtym kolorem? Na to pytanie istnieje kilka zasadnych odpowiedzi:

  • ciepłe barwy znacznie szybciej skupiają uwagę i kompozycyjnie wysuwają się do przodu, dlatego błyskawicznie przyciągają Twój wzrok,
  • w naturze symbolizują zagrożenie, wymuszając na Tobie szybką reakcję,
  • są kolorami energetycznymi pobudzającymi ludzkie emocje.

Opierając się o powyższe informacje, można prosto wywnioskować, że takie zestawienie kolorystyczne ma pobudzić nas do działania i nagłego podejmowania decyzji. O naszej wzmożonej aktywności pod wpływem barw świadczy historia fabryki, w której jedną ze ścian hali produkcyjnej pomalowano na pomarańczowo. Efektywność pracowników po tym zabiegu wzrosła o kilkadziesiąt procent.

Rozejrzyj się, kiedy następnym razem będziesz w restauracji. Często dekorowane są one kolorem żółto-pomarańczowym, gdyż wzbudza on nasz apetyt. Kolorystyka sieci McDonald’s to chyba wystarczający przykład gdzie barwa komunikuje o szybkiej obsłudze, niskich cenach i pobudza burczenie twojego brzucha.

Ciepłe barwy można też wykorzystać, tworząc przyciski CTA (call to action). Szpecą często nasze projekty tworzone w odmiennej kolorystyce, jednak dla większego wskaźnika konwersji warto w tej kwestii przymknąć oko na ich walory estetyczne. Przydadzą się w reklamach internetowych, mailingach, newsletterach, stronach typu landing page.

Jeżeli chcemy, aby użytkownik dobrowolnie dołączył do naszej grupy, warto zachęcić go zielonym kolorem przycisku zatwierdzającego rejestrację. Zieleń sprawdza się także w projektowaniu przycisków zatwierdzających zakup produktu, płatność, zgodę na udostępnianie danych itp.

 

agencja_marketingowa_bielsko

Wybór odpowiedniego koloru dla marki

 

Kolor odgrywa olbrzymią rolę w aspekcie zapamiętywalności marki. Odpowiednio dobrany i konsekwentnie powtarzany w każdej formie prezentacji, wpływa na spójność wizualną firmy i buduje u odbiorców trwałe powiązanie. Bez problemu odróżnisz przecież salon Play od T-Mobile tylko i wyłącznie po ich kolorze. Jak myślisz, dlaczego twórcy telefonii komórkowych zdecydowali się akurat na te barwy? Na pewno nie przez przypadek. Każda firma dobiera bowiem kolorystykę brandu do głoszonej filozofii, grupy docelowej i reakcji, jakie chce u niej wzbudzić.

Kolory intensywnie fioletowe bądź różowe, to synonimy kreatywności. W przypadku przedsiębiorstw mogą stanowić o gotowości do negocjacji. UWAGA! ODCIEŃ MA ZNACZENIE! Lekka domieszka bieli, a budynek T-Mobile zamienia się w salon beauty, natomiast lokal Play pomylić można z perfumerią lub kwiaciarnią 😉

agencja_marketingowa_bielsko

Przyjrzyjmy się teraz kolorystyce banków. Większość z nich decyduje się na stonowane barwy niebieskie, granatowe, brązowe, zielone. Dlaczego? Ponieważ świadczą o spokoju, rzetelności, pewności, bezpieczeństwie i stabilności – czyli wszystkim, czego oczekujemy od powiernika naszych pieniędzy. Ciekawy zabieg zastosowano w identyfikacji wizualnej Nest Banku, gdzie kolor błękitny zestawiono z brązowym. Jest to barwa odwołująca się rodzinności, szacunku dla tradycji i przeszłości. Potwierdza to występowanie w reklamie dziadka z wnukiem. Wybrany obły krój pisma, także wzbudza sympatię i wyróżnia się na tle ostrych precyzyjnych zakończeń liter, użytych w pozostałych logotypach banków. Poza tym przykładem, po kolor brązowy najczęściej sięgają firmy sprzedające kawę, słodycze, produkty spożywcze na bazie naturalnych składników, czy też meble wyprodukowane z naturalnego drewna.

agencja_marketingowa_bielsko

Jeżeli zamierzasz stworzyć elegancką, tajemniczą i ekskluzywną markę zrezygnuj z jaskrawych kolorów na rzecz czerni i bieli. To najlepsze, oszczędne, a zarazem wymowne połączenie o właściwym kontraście.  Sprawdza się w przypadku firm o wysokim prestiżu. Dodatkowego wyrachowania doda czerni sąsiedztwo koloru złotego (domy mody) lub srebrnego (branża elektroniczna, motoryzacja).

agencja_marketingowa_bielsko

Wiedza na temat kolorów i zachowań, jakie generują wśród odbiorców to nieodłączny element projektowania kampanii reklamowej, dlatego warto zgłębiać tajemnice wszystkich barw.