Blisko 80% internautów, zanim zdecyduje się na zakup danej rzeczy, chce poznać opinie na jej temat. Ponieważ Internet stwarza dogodne warunki do umieszczania różnego rodzaju komentarzy na forach, grupach tematycznych czy bezpośrednio na stronie – dotarcie do tego typu informacji, nie jest trudne. Jak się okazuje, dobry wizerunek marki to kolejna rzecz, która decyduje o powodzeniu sprzedaży i co więcej – skłania klienta do kupienia danej rzeczy właśnie u nas, a nie u konkurencji. Jak budować wizerunek marki w Internecie? Jakie działania będą skuteczne, a jakie wręcz przeciwnie?
Czym jest branding i czy rzeczywiście jest aż tak ważny?
Branding to termin, który odnosi się do angielskiego słowa brand, oznaczającego markę. W praktyce jest to zatem budowanie marki, gdzie w grę wchodzą takie rzeczy jak chociażby nazwa, logo, strona www, identyfikacja wizualna oraz wszelkie dodatkowe działania, które mają na celu przedstawić w dobrym świetle wizerunek marki i takim budować go w świadomości klientów. Bez brandingu marka właściwie nie istnieje, a podstawową cechą tego procesu jest stałe doskonalenie, w ten sposób powstaje trwały wizerunek, którego trudno zachwiać nawet w przypadku drobnych potknięć. Budowanie świadomości marki pozwala zawalczyć o klienta, a z czasem sprzedawać rzeczy po własnej cenie bez obaw o ceny konkurencji. Konsumenci wracają bowiem do marki, której zaufali i z którą w jakimś sensie się identyfikują…
5 filarów, na których opiera się każdy wizerunek marki
Rozkładając branding na czynniki pierwsze, można powiedzieć, że elementarne kwestie, na których oparty jest wizerunek marki to:
- tożsamość marki, która dzięki wprowadzonej strategii pozwala nadać marce indywidualnych cech, charakterystycznych tylko dla niej,
- nazwa, czyli niejako imię dla marki, którym będziemy przedstawiać się w Internecie,
- własne logo i identyfikacja wizualna,
- rekomendacje, pozyskane opinie i komentarze
- strategia komunikacji, jakość świadczonych usług i obsługi klienta.
Działania wpływające na korzyść budowanej marki
Świadomość marki buduje się stopniowo i pierwszym działaniem, od którego w ogóle powinno się zacząć – jest ustalenie dobrej strategii, a więc nie robienie niczego z przypadku. Odpowiedni plan działania już na wstępie pozwoli określić przypuszczalne rezultaty, a także wysnuć wnioski, co konkretne działanie może przynieść firmie. Określenie docelowego wizerunku marki to kolejne działanie, które nastawione jest na przyniesienie korzyści. Nie należy zapominać przy tym o tym, że dobrze zdefiniowana grupa odbiorców ma istotny wpływ na branding.
Kształtowanie pożądanego wizerunku marki mogą ułatwić: własna strona www, social media, odpowiednia identyfikacja wizualna, content marketing, szeptanka, Google Maps, marketing rekomendacyjny, newsletter, e-mail marketing i koniecznie budowanie relacji z odbiorcami oraz poszerzanie ich zaufania do marki.
Co może nadszarpnąć wizerunek marki w sieci?
Źle użyte narzędzia mogą przyczynić się do tego, że osiągniemy efekt odwrotny do zamierzonego. Reklamy wprost nawołujące do zakupu, wykorzystywanie social media nie do np. dzielenia się wiedzą, ale wyłącznie do sprzedaży produktów czy usług; zbyt częste wymienianie marki, stosowanie odnośników do strony, nudne treści, kiepska widoczność, powtarzanie w kółko tych samych fraz to jedne z najczęstszych błędów, które wpływają na gorszy odbiór marki.
W trakcie kryzysu warto mieć swojego ambasadora online, który pomoże w odbudowaniu pozytywnego wizerunku marki oraz pojawi się wszędzie tam, gdzie o marce nie mówi się najlepiej. Jak powinien odpowiadać eRzecznik na zarzuty do marki? Przede wszystkim taka osoba potrafi w racjonalny sposób pokierować tokiem rozmowy i uczynić komentarze neutralnymi w znaczeniu, zniwelować konflikty oraz wykluczyć hejt.
Samodzielny branding
Budowanie wizerunku marki w pojedynkę to wyzwanie, któremu nie każdy sprosta. Niezależnie jednak od tego, czy zdecydujemy się na współpracę z agencją brandingową, czy zajmiemy się tym sami – wizerunek marki, aby mógł w pełni rozkwitnąć, potrzebuje ciągłej pracy i zaangażowania. Jeden błąd, nieprzychylna opinia, luki w strategii czy źle dobrany marketing, mogą na zawsze przekreślić to, co tak pieczołowicie budowaliśmy… Jeżeli dopiero zaczynamy i nie mamy zbyt wielu dodatkowych środków finansowych, to warto skorzystać z tego, co jest dostępne a dopiero później rozszerzać branding o inne działania.
Wizerunek marki w rękach profesjonalistów
W obecnym czasie coraz więcej klientów oczekuje dobrych treści i jest wymagająca względem marki. Profesjonalne agencje brandingowe zazwyczaj zajmują się kompleksowym budowaniem wizerunku marki, gdyż posiadają odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie, stąd możemy liczyć także na skuteczny e-marketing. Współpraca z profesjonalistami to również możliwość skorzystania z usług eRzecznika, który pomoże w umacnianiu pożądanego wizerunku marki w sieci.